Dopis rodičům : Jak nezůstat "třetí" osobou
Vážení rodiče, vážení přátelé,
poslední rok nás přiměl k zamyšlení, jak více zpřístupnit rodičům život jejich dítěte ve škole, jak umožnit dozvědět se více o aktivitách dětí v době, kdy třetí osobě ( rodičům) je vstup do školy zakázán. Ale ani při standardním provozu školy nebylo možné informovat rychle a cíleně zákonné zástupce o organizačních záležitostech, o změnách nebo o plánované aktivitě. Odeslat rychlou zprávu o jednom konkrétním dítěti nebo o celé skupině, doplněnou autentickými fotografiemi činností nebo o zapojení vašich ratolestí do her a vzdělávání – jedním kliknutím, bylo nemožné.
Začali jsme využívat uzavřenou skupinu na fb. Pro učitelky pracné, zdlouhavé, ve standardním roce nemyslitelné. Pro rodiče časem nepřehledné, spojené s vyhledáváním konkrétní třídy a úkolů, ale alespoň nějakých fotografických záznamů svého dítěte. O rychlé možnosti konkrétně a cíleně zaslat informace nemůže být ani řeči.
Stránky školy jsou oficiální záležitostí, kde komunikuje zejména vedení školy a informuje zde o aktivitách celoškolních nebo celých tříd.
Program, který nám umožňoval sice rychlé odeslání zpráv, ale s omezeným počtem hlásek, sloužící jako odkaz, kde se dozvíte více, nám končí. Pro rozesílání emailu nemá škola pracovní sílu, která by pracovala jako sekretářka nebo asistentka a emaily nejen rozesílala, ale i na ně odpovídala.
Proto když jsem uviděla prezentaci Twigsee, četla na tento systém recenze, ujistila se, že splňuje požadavky MŠMT a dodržuje veškerou legislativu nutnou pro splnění GDPR, byla jsem nadšená.
A tak mě velmi překvapily reakce rodičů, kteří projevují obavy z porušování GDPR a dokonce z neochoty vůbec o této aplikaci uvažovat.
Informace, které jste vy jako zákonní zástupci měli vyplnit do dotazníku, jsme potřebovali aktualizovat, protože i přes povinnost rodiče informovat o změnách, se tak často neděje a někdy se např. u emailu stala i nechtěně chyba. Aplikace v této chvíli funguje jako komunikační kanál, kterým je zasíláte. Tyto informace nikdo jiný nevidí než vedení školy a učitelky na třídách, které s těmito údaji pracovat dokonce musí ( alergie …). Data, která odešlete, nevisí někde na nějaké pomyslné nástěnce , tak aplikace nefungují.
Většina rodičů je již s učitelkami na třídě přes Twigsee v kontaktu. Samozřejmě , že ještě stále klademe otázky a voláme po dalším a dalším rozšíření, dáváme autorům podněty, prostě se s tímto systémem sžíváme a je mi jasné, že i pro Vás rodiče to v začátku není úplně jednoduché.
Pokud Vaše dítě nastupuje do základní školy, budete se školou komunikovat obdobným způsobem. Nemohu nikoho nutit ke stažení aplikace do svého mobilu, chápu i to, že někteří rodiče si říkají, proč teď na konci roku, ale výhody, které z aplikace pro Vás vyplývají jsou daleko větší, než počáteční zaktivování.
Nabízíme Vám rychlé, včasné, konkrétní informace o Vašem dítěti v rámci jeho třídy, kterou navštěvuje. Z Vaší strany např. jednoduché omlouvání. Je jen na Vás rodičích, zda je chcete nebo jsou pro Vás dostačující informace z webových stránek, které budete muset sledovat, pokud budete chtít být informování. Na webových stránkách ovšem neuvidíte pokroky svého dítěte, jeho rozzářenou tvářičku, když se mu podaří vyřešit daný úkol a ani jeho zapálení pro hru s kamarádem. Tyto informace Vám nemůže dát ředitel školy , byť by pracoval sebevíc. Informace, po kterých každý rodič prahne, může poskytnout jen učitelka, která s dítětem tráví několik hodin denně v daném prostředí.
Nic není dokonalé. Ale toto je komunikační způsob, po kterém většina rodičů volala a já se domnívám, že zatím velmi pěkně zpracovaný.
Pokud jste dočetli můj dopis až sem, tak Vám děkuji a to i za Vaše děti.
Mgr. Jitka Haklová - ředitelka školy